Sunday, May 5, 2013

Program Kepimpinan dan Pemantapan Pelajar

Assalamualaikum.

26-28 April 2013.
Kem Kenari Nature Park, Yan, Kedah.
Pelajar SMK Datuk Hj Mohd Nor Ahmad, Penang.






Ya. Satu lagi program bersama GPMS. Kali ini, paling banyak cabaran dan dugaannya.
At first, saya sangat terkejut yang pelajar yang join program ni adalah dari sekolah yang sangat dekat dengan rumah. Sekolah menengah yang paling dekat lah dengan rumah. Saya kenal perangai mereka. I was mentally prepared.

Ya, Ustaz Hadi was there, biasalah, dia selalu ada.
Selalunya, bila join program GPMS, saya akan di assigned as Biro Disiplin. But not this time. Saya kena jadi fasilitator. Saya bengis. Saya paling tak sesuai nak beramah mesra, put on plastic face semua. Ugh, tapi apakan daya, siapalah saya untuk bersuara. So, I just did my job. Well, at least, in the end, sedikit sebanyak, budak2 ni dapat menepis sedikit tanggapan saya terhadap sekolah mereka. Mereka tidaklah seteruk yang disangka.
Look how bengis I was. Tak seswaiiii

Bila hari kedua, my worst nightmare. Subuh, semua fasi semua pakat nak Subuh di bilik padahal kena ada fasi yang teman budak2 tu. Saya pergi, sebab memang kalau selalu jadi Biro Disiplin pon, saya kejutkan semua dan Subuh bersama mereka. Suddenly, right after solat, hujan turun dengan sangat lebat. Budak2 semua tidur sebab memang tak boleh nak buat aktiviti apa. Atap surau tu zink, memang sangat bising. Saya sangat2 mengantuk sebab malam sebelumnya tidur jam 3, tapi saya tak boleh la nak tidur, nanti budak2 tu kata, ape kejadah akak fasi pon tidur skali. Sampai jam 7.30, hujan renyai2, terus pergi sarapan.


Pada jam 10 pagi, ada jungle trekking. Dipanggil jungle trekking, but I think its more to river trekking. Sebab 80% kami berjalan didalam sungai. It was fun at first, tapi semakin lama semakin penat, sebab kitorg terpaksa jalan mengikut lawan sungai. My friend, Ija, kasut dah tercabut, air tersebut melekangkan kasut tersebut. Well, sebenarnya itu kasut saya. And i feel bad for her. So, saya pimpin tangan dia dalam sungai. Dengan kena jaga jangan kasi saya sendiri jatuh dalam sungai, sebab saya bawak phone orang dan juga phone saya sendiri. Paras sungai dah la dekat lutut. Tendency untuk jatuh sangatlah tinggi.

Bila dah naik dekat darat, I saw Ija, she's not wearing a proper stockings. Dia pakai skin socks, tar pada jam 12 tgh hari panas. So, I offer her my shoes, saya punya stokin tebal. But then, masa berjalan, nampak seorang adik, dia tak boleh berjalan. Dan ada satu fasi, cuba nak dukung dia. That fasi pon lemah sahaja gayanya. Jadi, saya offer diri untuk angkat that kid. without any shoes, saya berjalan lebih kurang 200 meters maybe. Bergilir dengan Ija. Balik, saya lihat tapak kaki melecet. Dan sangat teruk. And that's it, I can no longer be active for the rest of the day. Saya jalan pun terhinjut2.

During Explorace, saya sempat join sekejap, kemudian pulang ke bilik. Sakit. Haha
And there are few lessons that we learnt there.
Ini hanya kami2 tahu.
How hard the 3 days was.
Hanya kami2 tahu.
How we are actually about to pull out from the program and go home.
Hanya kami2 yang rasa.

Fasi bersama cikgu sekolah
Ah, bengis la sangat. Menangis jugak bila kaki sakit. Haha.

No comments:

Post a Comment

Bingkiskan apa sahaja. Supaya aku tahu apa pikir kamu ke aku.